تبلیغات
زیست سلولی مولکولی 90 دانشگاه شیراز - هاور کرافت چیست؟

 

 

هواناو یا هاورکرافت نوعی شناور دریایی است که بر روی بالشتکی از هوا تکیه دارد. هواناو توانایی گذشتن از پهنه‌های گوناگون بر روی زمین و همچنین گذر از روی آب را دارد.

 

هاورکرافت, شناوری دو منظوره (آبی- خاکی) است که به روش هوابرد و با استقرار روی بالشتکی از هوای فشرده به‌آسانی و با نیروی رانش نسبتاً کمی روی سطوح آبی و خاکی حرکت می‌کند. هوای ورودی به هاورکرافت, از طریق پروانه (fan) به زیر سازه و بالشتک‌ها منتقل شده و سبب خیزش (hovering) یا بلند شدن وسیله از روی سطح و استقرار آن بر روی توده‌ای از هوای تحت فشار می‌شود. بدین ترتیب در زمان حرکت نیروی مقاوم شناوری تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و هاورکرافت با استفاده از سیستم رانش و ملخ هوایی به حرکت در می‌آید.

 

در این شناورها به سبب جدایی سطح استقرار و بدنه شناور (وجود فاصله هوایی بین آنها), استفاده از سیستم‌های رانشی آبی (مثل واترجت) میسر نیست. معلق شدن هاورکرافت روی قشری از هوا این امکان را فراهم می‌کند که با نیروی کمی بتوان جهت حرکت آنرا تغییر داد. از طرفی این ویژگی, حساسیت هاورکرافت را در برابر نیروهای ناخواسته خارجی (نظیر بادهای جانبی و امواج) به شدت افزایش می‌دهد, از این رو سیستم‌های کنترلی خاصی برای این شناورها طراحی شده است که در سایر شناورهای دریایی وجود ندارد.

 

 ایران پیش از سال ۱۹۷۹ بزرگ‌ترین ناوگان هواناو را در دنیا در اختیار داشت، ولی در دههٔ ۱۳۸۰ تنها حدود ده فروند از این نوع هواناوها را در اختیار دارد. پس از پایان جنگ ایران و عراق از سال ۱۹۸۸ به بعد تلاش‌هایی در زمینهٔ تولید هواناو در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عمل آمد که به تولید انبوه چندین نوع هواناو سبک و سنگین انجامید.

* هاورکرافت چگونه کار می کند؟

 

هاورکرافت در حقیقت بر روی بالشتکی از هوا حرکت می نماید.
هاورکرافت بدون مزاحمت نیروی درگ آب می تواند آزادانه بر روی آب حرکت نماید و به سرعتی بیش از سرعت حرکت قایق ها دست یابد. سریع ترین کشتی های جهان می توانند با سرعت مطمئنه حدود 60 کیلومتر بر ساعت حرکت نمایند در صورتی که هاورکرافت مسافربری
SR.N4 با سرعتی معادل 120 کیلومتر بر ساعت به راحتی حرکت می نماید.

در شکل زیر یک هاورکرافت را مشاهده می کنید:

 

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:
1- ملخ هاورکرافت: نیروی پیش ران هاورکرافت بوسیله ملخ های آن تامین می شود درست مانند هواپیماهای ملخی
2- باله عقبی
3- موتور از نوع توربین گاز
4- فن مربوط به بالشتک هوا
5- پارچه ضد آب
6- محل استقرار خودرو
7- محل نشستن مسافرها
8- کابین مسافرها
9- اتاق کنترل

باله های عقبی هاورکرافت وظیفه کنترل نمودن و تعویض جهت حرکت هاورکرافت را برعهده دارند. خود ملخ های هاورکرافت نیز معمولاً قابل چرخشی می باشند. موتورهای چرخاننده ملخ ها، علاوه بر ملخ ها چهار عدد فن بسیار قوی را نیز به چرخش درمی آورند. این فن ها با سرعتی بیش از 500 دور بر دقیقه به چرخشی درمی آیند و هوا را به داخل بالشتک زیر هاورکرافت می دمند. این هوا باید به قدری دمیده شود تا
وزن کل هاورکرافت را تحمل نماید. اتاق کنترل یک هاورکرافت بزرگ چیزی است ما بین کابین خلبان هواپیما و اتاق کنترل کشتی. تمامی وسائل مورد نیاز برای کنترل هاورکرافت در این بخش قرار دارند.

هاورکرافت ها نسبت به کشتی ها با آرامش بیش تری حرکت می کنند
زیرا هاورکرافت ها بر بالای سطح موج ها حرکت می کنند و مانند کشتی ها با آن ها برخورد نمی کنند تا دچار تکان های ناگهانی بشوند. حرکت بالای سطح موج ها به دلیل وجود بالشتک هوا می باشد همان گونه که در شکل زیر مشاهده می کنید بالشتک هوا باعث می شود هاورکرافت با سطح آب کمی فاصله بگیرد.

 

 

گفتنی است که نوعی قایق نیز در آلمان در حال ساخت می باشد به نام ایرفویل. این قایق دارای بال های در کنار خود می باشد مشابه بال های هواپیما که به قایق این امکان را می دهد که مقدار کمی نسبت به سطح آب ارتفاع بگیرد.

 




طبقه بندی: موضوعات علمی،

تاریخ : جمعه 26 اسفند 1390 | 12:52 بعد از ظهر | نویسنده : الهه امامقلی | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.